eKontoret skabte en central base, som skabte sammenhæng på tværs af hele koncernen

Copenhagen Concepts

Copenhagen Concepts er moderselskabet bag MASH og Bistro Sommelier Koncepterne.

Restauranterne oser af kvalitet og eksklusivitet. Det er tydeligt at se, at der er kælet for detaljerne, og at der er skabt en helt særlig atmosfære.

Kæden driver 7 restauranter i Danmark, der er 100% ejet, og 5 forretninger i Danmark og Tyskland, der drives af franchise partnere.

“Det er tydeligt, at eKontoret er specialister og her en dyb forståelse, når det kommer til, hvad E-conomic kan og hvordan.”  Stig Bergstrøm, CFO Copenhagen Concepts

Vedligeholdelse af 9 regnskaber kan være en stor og tidskrævende opgave, men med en nyudviklet løsning gjorde eKontoret vedligeholdelsen for Copenhagen Concepts nem og overskuelig.

eKontorets møde med Stig Bergstrøm var ikke kun lærerigt for teamet bag Copenhagen Concept, som i skrivende stund kan påtage sig ansvaret for den succesfulde internationale restaurantkæde, MASH og Bistro Sommelier. Det var i den grad også lærerigt for eKontoret, som så det som startskuddet på udviklingen af en banebrydende løsning til koncerner og generelt virksomheder med koncernstruktur.

Stig Bergstrøm, der som CFO står i spidsen for Copenhagen concepts finansafdeling, havde en klar vision om, hvad han gerne ville opnå med eKontorets hjælp.

“Jeg var helt bevidst omkring, hvad jeg ville have, og hvad jeg forestillede mig ville fungere. eKontoret muliggjorde min vision og forstod præcis, hvad jeg ville.”  forklarer Stig Bergstrøm, CFO Copenhagen Concepts.

Konsolideringsproblematik

Der kan opstå forskellige udfordringer, når man arbejder med flere regnskaber på en gang, men særligt konsolideringsproblematikken var en tidsrøver for Stig.
Den manuelle procedure er en kompleks størrelse, da man ofte arbejder i forskellige kontoplaner og bruger en mapping-tabel til at samle det til én kontoplan, der følger koncernens rapporteringsstruktur. Derudover kan det være svært at sikre, at et varenummer ikke går igen med et andet varenummer i en anden aftale – eller at sikre at en debitor eller en leverandør er identisk i alle aftaler og ikke er oprettet med flere forskellige numre eller betalingsbetingelser.  Jo flere regnskaber man har, desto mere arbejde er der tilknyttet for at skabe ensartethed på tværs af en koncern.

“Min vision var at skabe en central base, som kunne tale med de andre aftaler, så vi på den måde nemt og hurtigt ville kunne rette i alle vores aftaler på en gang. En central base som skulle være omdrejningspunkt for alle til rettelser og tilføjelser på tværs af hele koncernen.” fortæller Stig.

I samarbejde med eKontoret begyndte udviklingen af centralbasen, som havde til formål at ensrette alle selskaber i virksomheden. Løsningen viste sig at overstige alle forventninger og blive langt mere end en skræddersyet løsning.

´”Vi udviklede en skalerbar løsning, som ikke kun simplificerede processen i, at ændre data for hele koncernen, men også en løsning som direkte inviterer til tilføjelse af nye butikker. Det var startskuddet på en løsning, som ikke kun var skræddersyet til Copenhagen Concepts, men til alle virksomheder med koncernstruktur.”
  – 
Daniel Reimers, partner i eKontoret

Jo flere e-conomic aftaler, desto større besparelse

Hele projektet mundede ud i en løsning, som gør det muligt at ensrette alle selskaber i en koncern ud fra en generisk tankegang. Det er altså muligt at vælge synkronisering på de elementer, der giver mening, om så det er kontoplan, kunder, leverandører eller varer. eKontoret kalder løsningen for koncernløsning, og den bruges i dag af en lang rækker store koncerner.

Fordele

  • Minimerer tidsforbruget
  • Ingen konsolidering
  • Nemt at tilføje og redigere i alle aftaler
  • Eliminering af manuelle arbejdsopgaver
  • Ensartede kontoplanerne

Kontakt os

Har du brug for hjælp eller har du spørgsmål?